Orkestra

SAIZ ORKESTRA
  1. Jumlah maksimum pemain dalam satu orkestra selalu bertukaran.
  2. Biasanya ialah seksyen string yang mempunyai simfoni antarabangsa yang mempunyai 60-70 ahli orkestra, 16 violin pertama dan 16 violin kedua, 14 viola, 12cello dan 8 hingga 10 double basses
  3. Bagi ini ia ditambahkan sekyen wind dari:

a) woodwind-2 flute, 1 piccolo, 2 oboe, 1 cor anglais, 2 clarinet, 1 bass clarinet, 2 bassoon, 1 double bassoon.

b) Brass-2 trumpet, 2 tenor dan 1 bass trombone, 1 tuba dan 6 french horn.

c) Percussion- timpani dan lain-lain instrumen yang dikehendaki.

  1. Banyak muzik memerlukan pengganti wind yang lebih besar, opera Wagner bagi The Ring memerlukan 15 woodwind dan 21 pemain brass. Biasanya 2 harp diperlukan. Kadangkala seorang pemain piano diperlukan juga.
  2. Kehendak tambahan bagi kumpulan wind yang lebih besar termasuklah kerja daripada Mahler (1860-1911), Richard Strauss(1864-1949), Stravinsky(1882-1971) dan Schoenberg (1874-1951).
  3. Bagi muzik abad ke-17 dan 18, ia biasanya adalah badan string, membenarkan persembahan yang lebih klasik.

PERKEMBANGAN ORKESTRA

1. Sebelum abad ke-17 tidak selalu, organisasi badan instrumen yang boleh dipanggil satu orkesta.

2. Malah pada awal abad ke-17 hanya mempunyai koleksi instrumen yang jarang, diletakkan bersama dengan kebolehannya untuk pertunjukkan persendirian.

3. Perkembangan keluarga violin dan kejatuhan kepopularannya pada abad ke-17 pada masa yang sama perkembangan orkestra di Itali dan lain-lain tempat.

Abad ke-17
4. Namun penting abgi permulaan perkembangan opera adalah Monterverdi (1567-1643) dan Lully(1632-1687).

a) Monterverdi yang banyak mengubahsuaikan opera di Italy dan memastikan ia mempunyai badan penggalak instrumen. Opera pertama beliau (Orfeo 1607) bersama satu kumpulan besar instrumen yang mempunyai kira-kira 30 instrumen, sesetangah daripada instrumen tersebut masih digunakan hingga hari ini.

b) Lully, Penggubal Court abgi King Louis XIV dari France , bertanggungjawab dalam orkestra string yang dipanggil ‘The 24 Royal String Players? Disiplin dan efeksinya menarik minat banyak puteri; kepopularannya dan contoh bantuan untuk memastikan kepentingan kumpulan string.

5. Sebelum 1700, sudah mempunyai pemain yang lebih daripada 25 orang, tetapi kumpulan yang kecil adalah biasa. Bilangannya bertukar dari semasa ke semasa.

AKHIR ABAD KE-18
1. Masa klasik - Biasanya pertengahan kedua pada abad ke-18-melihatkan pengesahan instrumen woodwind sebagai kumpulan orkestra yang sering digunakan, dan meningkatkan penyempurnaan dalam penggunaan instrumen orkestra.
2. Bilangan instrumen woodwind bertukar dari satu persembahan ke satu persembahan yang lain. Orkestra terbesar termasuklah 1 atau 2 flute, zoboes, 2 bassoons.
3. Clarinet lambat diterima, walaupun mereka termasuk dalam orkestra elector kepunyaan Mannheim.
4. Orkestra Mannheim terkenal dengan
a) Pemusik yang berkebolehan di antara yang terbaik di Europe.
b) Perbaikan memainkan berkenaan dengan orkestra.
c) Ketepatannya ialah kumpulan dan ahli muzik.
d) Kegunaan yang istimewa dan teknik yang sangat efektif, terutamanya crescendro dan diminuendo.
4. Mozart yang banyak berpengaruh semasa kali pertama dia mendengar Mennheim pada tahun 1777. Bunyi bagi clarinet memberikan dia hentaman yang besar.
5. Orkestra Mannheim pada tahun 1782 mempunyai 46 string, woodwind dan pemain horn, tambah trumpets dan kettledrums.
6. Pengaruh daripada Haydn dan Mozart tidak boleh terlalu mengganggar dalam perkembangan orkestra.
7. Gabungan kepunyaan instrumen orkestra termasuklah :-
-string
-woodwind
-string dan woodwind
-string dan horn
-woodwind, string dan horn
-woodwind, horn, trumpet dan drums
-kesemua orkestra
-penggunaan instrumen solo
8. Beethoven (1770-1827) ialah komposer lain yang sangat penting dan berpengaruh pada pertumbuhan orkestra.
a) Dia membuktikan tahap kumpulan woodwind dengan 2 flutes, 2 oboes, 2 clarinets, 2 bassoons.
b) Dia bertambah kepentingan kepunyaan kumpulan brass dengan menggandakan nombor kepunyaan horns ke 4 ( Ninth Symphony) dan memperkenalkan 3 trombones dalam Fifth Symphony.
c) Dia menambahkan bass drum, triangle dan cymbals (Ninth Symphony).
d) Dia menambahkan piccolo dan double bassoon ke dalam woodwind.
e) Dia memerlukan suatu kumpulan string yang besar supaya mengimbang dengan nombor yang besar juga kepunyaan instrumen wind dan mengasingkan cello dan double bass dalam catatan.
f) Kuasa dan size orkestra semakin bertambah.

Abad ke-19
1. Berlioz(1803-1869) adalah orang yang terbaik dan yang terpenting dalam perkembangan orkestra.
a) Beliau menggunakan brass bands untuk tambahan dalam orkestra yang besar.
b) Beliau adalah yang berpengalaman dan terkenal pada masa itu. Pembahagian musik beliau temasuklah:-
i) Koir bagi violin, viola, cello dan double brasses.
ii) Chords hanya dimainkan oleh satu kumpulan timpani.
iii) Chords hanya dari harmoniks.
c) Sememangnya, usaha beliau besar dalam mengembangkan orkestra.
2. Abad ke-19 memainkan peranan yang penting dalam perkembangan insrumen wind, dengan yang lama diperbaiki dan yang baru berkembang.
a) Perkembangan valves atau piston dalam instrumen brass.
b) Satu seksyen brass yang tidak bergantung kepada yang lain.
disempurnakan.
d) Cor anglais, bass clarinet dan double bassoon diperkukuhkan.
e) Penggunaan instrumen percussion dipertingkatkan, dan instrumen berwarna ditambahkan warna yang sesuai dengan musiknya.
3. Wagner(1813-83) adalah seorang lagi penggubal yang penting dalam perkembanhan orkestra.
a) Pengguna beliau dalam orkestra memberikan banyak perubahan kepada orkestra.
b) Beliau sering menggunakan 3 jenis instrumen woodwind, yang menambahkan kekayaan dan kemerduan. Ia dipanggil 'triple wind'.
c) Opera beliau iaitu 'The Ring'- Beliau mengunakan 3 flute, oboe, clarinet dan jenis basson, 8 horn dengan trumpet, bass trumpet, trombone termasuk satu contrabass trombone dan tuba, memberikan jumlah seksyen wind dengan 36. Beliau juga menuliskan untuk 2 timpani, dan lain-lain instrumen percussion, 6 harp dan 64 strings.
4. Penggubal pada pertangahan kedua abad ke-19 seperti Dvorak, Brahms dan Tchaikovsky mendapat kebaikan daripada Wagner dalam perkembangan orkestra dan bahasa orkestranya, disamping mengekalkan kualiti seksyen wind.

AKHIR ABAD KE-19
1. Richard Strauss (1864-1949) meneruskan untuk membesarkan orkestra:
a) Beliau membina melalui penerimaan Wagner, kebolehannya dalam penggunaan instrumen juga mempunyai laraf yang sama.
b) Pantunnya ayng bersimfonik pad 1890 ( Till Eulenspiegel dan Ein Heldenleben), untuk dimana dalam persembahan instrumen wind dan string diperlukan, mengambarkan kuasa beliau yang dramatik dan berkualiti.
2. Pada akhir tahun pada abad ke-19 orkestra berkembang dengan lebih maju.
3. Mahler (1860-1911) seorang German yang mengguankan kekuatan yang sangat besar- ia tidak bernormal dengan memerlukan 40 pemain wind, beberapa harps, kumpulan percussion dan kumpulan string yang besar, choirs, penyanyi dan pemuzik solo dan pada masa yang sama, satu organ menuntut untuk mempersesuaikan kepadanya.

ABAD KE-20
1. Pada abad ke-20, semakin banyak orang memainkan orkestra.
2. Stravinskly The Ring of Spring (1913) ialah sejenis contoh. Instrumen diguna olehnya disenaraikan dalam Appendix C.
3. Abad ke-20 memandangkan kepentingan dalam perkembangan yang baru.
a) Pada awalnya, Webern mencipta orkestra sonorities yang baru, yang banyak dengan kumpulan yang kecil dan juga instrumen. Inilah mengilhamkan orang lain untuk mengikut jejaknya.
b) Sesetengah komposer menggunakan instrumen konvensyen untuk mencipta efektif baru. Contohnya, Varese,(1930) menulis Ionisation, satu major yang bekerja untuk 37 percussion.
c) Sesetengah yang menggunakan konvenyen tidak berkonvensyen seperti penyediaan piano-John Cage.
d) Sesetengah menggunakan elektronik untuk mencipta bunyi yang baru dan kaedah ketinggian nadanya. Stockhausen berpengaruh pada bahagian tersebut, dan dalam gabungan pada tape rekorder dengan bunyi orkestra.
Baru-baru ini, perkembangan termasuk muzik komputer.

0 comments:

Post a Comment